Prebiotica en probiotica goed voor je darmen?

/ mei 12, 2017/ Gezondheid

Weten jullie dat er in je darmen miljoenen bacteriën wonen, die ons de hele dag helpen om de voeding af te breken.
Dit is onze zogenaamde darmflora.
We hebben deze bacteriën in het begin van ons leven mee gekregen bij onze geboorte (tenzij we met de keizersnede geboren zijn) en de hoeveelheid hangt erg af van wat we met ons lichaam hebben gedaan.
Hebben we veel antibiotica gebruikt? Eten we veel voeding als wit brood, pasta, chips?
Zeg maar: voeding, die geen zoden aan de dijk zet…
Dit heeft allemaal invloed op de aantallen en gezondheid van onze darmflora.

Deze bacteriën hebben we nodig om alles ZO klein te maken dat er alleen nog voedingsstoffen over blijven die opgenomen kunnen worden in ons bloed om zo ons lichaam te versterken en te helpen ons immuunsysteem te verhogen.
Dit is even in een notendop over onze goede bacteriën.
Misschien wijd ik er later nog een uitgebreider artikeltje aan.
Waar het me nu om gaat is: hoe kunnen deze bacteriën ons helpen om van een ziekte af te komen, de gezondheid te verbeteren of ons indirect meer energie te geven.

Wat is ons immuunsysteem?
Het is een heel ingewikkeld verdedigingssysteem waar verschillende organen bij betrokken zijn
Het is alles wat ons helpt om stoffen die niet in ons lichaam horen eruit te werken en hierdoor alleen de stoffen achter te houden, die ons gezond houden of beter maken.
Het zorgt onder andere voor een betere weerstand.
Niet altijd lukt dit en heeft ons lichaam hier wat hulp bij nodig.

Een van de dingen die onze darmflora kan helpen is het eten van veel vezels!
Deze zitten vooral in plantaardige voeding. Veel (groene blad)groenten en fruit eten is hierbij het devies.
Dit is de zogenaamde PREBIOTICA.
Deze vezels schuren als het ware je darmen schoon en zorgen ervoor dat je vaker moet poepen of dat de ontlasting die je produceert een goede vorm en structuur heeft.
Er zit om zo maar te zeggen meer “body” in.

Verder help je de darmflora om zich te vermenigvuldigen en te versterken( weet je nog? Het zijn onze GOEDE bacteriën!) door het eten en drinken van gefermenteerde voeding.
Dit is onder andere zuurkool, yoghurt, kimchi, kefir, kombucha.
Deze voeding bestaat uit een

Als je wilt weten hoe je kimchi maakt, kun je dit lezen in mijn recepten menu.

Ik ben natuurvoedingsadviseur in de regio Almere.
Lees meer over mijn aanpak of over mij.

Share this Post