Salades maken; ingewikkeld of niet of zijn ze gewoon saai?

/ juni 26, 2017/ Gezondheid

Salades maken; ingewikkeld of niet of zijn ze gewoon saai?

Jaren geleden woonde ik in het buitenland en maakte ik kennis met het fenomeen “een salade maken”.
Ik deed vrijwilligerswerk op een kibbutz en moest er een salade klaar maken voor de kinderen waar ik voor zorgden.

Salade?

In Nederland heette het “sla” en bestond deze uit een paar blaadjes kropsla, een tomaat en een stukje komkommer en een kwak slaolie of dressing uit een fles erdoorheen.
Als je geluk had zat er nog een hardgekookt eitje door.
Daar stond ik toch goed in mijn hemd toen bleek dat ik niet eens een tomaat in kleine stukjes kon snijden, want bij ons thuis werd deze alleen in simpele schijfjes gesneden en wisten we niet dat er een “systeem” voor was….
Gelukkig is dit goed gekomen en al doende leerde ik dat je van heel veel groenten een salade kunt maken en zelfs in kleine stukjes zoals in Israël gewoon is 🙂
Ik leerde daar ook de smaak van een zonovergoten tomaat te onderscheiden van een Nederlandse kas-tomaat die met een noodgang heeft moeten groeien.
Al gauw begreep ik dat een salade niet altijd hetzelfde hoefde te smaken en kreeg ik lol in het afwisselen.

Nu ben ik gek op salade en gaat er eigenlijk geen dag voorbij zonder dat we een salade eten.

Het is gezond en brengt je al dichter bij een grote hoeveelheid groenten die we geacht worden te eten voor verschillende gezondheidsredenen en het geeft ons massa’s vitamines, mineralen, sporenelementen en antioxidanten.

Wat doe ik in een salade?

De basis is eigenlijk meestal hetzelfde, namelijk :

  • tomaten
  • komkommer
  • sla ( meerdere soorten als je die tot je beschikking hebt)
  • kool
  • peterselie
  • evt koriander, basilicum of Griekse kruiden
  • kooolrabi
  • ui; lente uitjes, rode ui of bieslook is allemaal prima
  • voor een extra kick kan je er ook verse knoflook doorheen mengen
  • rasp een beetje wortel erdoor
  • bleekselderij kan er ook doorheen voor de liefhebber
  • verse spinazieblaadjes
  • paprika
  • Ik vind het leuk er een ei, feta, zalm, quinoa, avocado, bonen, rijst of mozzarella door te doen zodat het een vullende maaltijdsalade wordt en ik er verder niets bij hoef te eten.
  • Er gaan noten en/of pitten/zaden doorheen en ook is het lekker er wat tahin door te roeren. om de hoeveelheid calcium en ijzer een boost te geven!

Als vinaigrette doen wij er zelf een lekkere extra vergine olijfolie door, wat citroensap, peper en zout en evt klein gesneden knoflook, honing en een beetje mosterd.

Probeer het eens uit en varieer lekker met alle ingrediënten. Zo kan je elke dag toch een andere salade op tafel toveren.
Eet smakelijk! 🙂

Ik ben natuurvoedingsadviseur in de regio Almere.
Lees meer over mijn aanpak of over mij.

Share this Post